Hej, jeg skal høre, om der er nogen, der har kendskab til gode programmer til organisering af den samlede arbejdsproces med billeder
Der er i dag mange forskellige programmer til redigering af billeder, så det kan være, at nogen har gode idéer og eller erfaringer, som kan forenkle en arbejdsgang indeholdende mapper med originalfiler, tilpassede filer, Lightroom´s kataloger og Capture One, således at der bliver en klar arbejdsgang uanset hvilket sted i processen, man er med sine billeder.
Hej Finn
Mine to bedste råd er at udarbejde en nedskrevet procedure for hvordan du gennegår og bearbejder dine billeder. Ikke noget fancy med hvordan man bruger Photoshop eller lign, men blot rækkefølgen. Det andet råd er at gennemtænke en organiserings metode som passer dig. Begge dele bør tænkes godt i gennem og vil sikkert være forskellige for hver enkelt fotograf.
Jeg bruger selv ACDSee Pro 3 (er ved at overveje skift til Lightroom)
Begge programmer er gode DAM’er. D.v.s. billed organiserings databaser, med egne kategorie, EXIF metadat, tid og sted, som du til sammen kan bruge til nemt at finde netop de billeder du leder efter.
De er begge habile RAW editore og al anden editering laver jeg i Photoshop.
Jeg organisere mine billeder på 2 måder. På harddisken bliver de lagt i folder med År og under folder med dato. Datoen er den dato jeg har hentet billederne fra memory kortet. Nogle ville hellere bruge den dato billedet blev taget, men det bliver for mange foldere til mit temperament. Jeg bruger ikke andre foldere, heller ikke til nye versioner, print eksemplarer etc. men gemme det hele i ovennævnte folder.
I ACDSee / Lightroom tilføjer jeg en række kategorier efter Why, Where, Who, What opdelingen.
D.v.s. Hvorfor har jeg taget billedet (familie, opgave, fest, ferie etc.); Hvor har jeg taget billedet (enten med GPS koordinater eller en kategori for byen, landet eller lign); Hvem der er i billedet (d.v.s. personer der er vigtige for billedet (og for mig)); Hvad det er der er i billedet (Bjerge, dyr, biler, arkitektur etc. etc) og til sidst bruger jeg også en “type” på visse standard setups, f.eks. Landscape, cityscape, macro, portræt etc.
Det lyder af meget, men når man har vænnet sig til det er det hurtigt overstået. Det der er så cool ved det er at jeg hurtigt kan finde billederne fra “den der ferie i sydfrankrig, med den der fantastiske bjerg udsigt, for et par år siden”
Jeg gemmer også det originale fil navn i EXIF for spledes vil alle nye versioner have et “stempel” med den originale fil.
Mit nedskrevne workflow ser således ud (og det sidder faktisk ved siden af min monitor):
Post processing workflow
Import nye billeder til ACDSee med std angivelse af IPTC og Categories etc
Sorter og slet dårlige
Hent GPS track fra Ventus med GPS Photo Tagger og export spor som en temp .gpx fil
Med Geosetter synkroniser billeder med GPS data filer
Hvis nogle billeder derefter mangler GPS koordinater, så alloker med højre klik på kort
Alloker bynavne med ”Billeder – Ret data..”
ACDSee
CTRL+M Set Original filename
CTRL+M Db notes to EXIF (Kun for JPEG)
Set kategorier
Evt. individuel Raw processing
Search raw ISO > 200 Raw processing to TIFF
Remove Show from raw
Set Show on TIFF
Set Version on TIFF
Search jpg ISP > 200 Convert format to TIFF
Remove Show from jpg
Set Show on TIFF
Set Version on TIFF
Rename TIFF to xxx_Neat (_Neat)
Drop TIFF xxx.Neat on åbnet NeatImage
Convert TIFF to JPEG
Slet TIFF filer
Search raw ISO <= 200 Raw processing to JPEG
Remove Show from raw
Set Show on jpg
Set Version on jpg
CTRL+M JPEG Db notes to EXIF
Jeg håber at ovenstående kan give dig et par ideer som du selv kan bruge.