Organisering af billeder i computeren

Hej, jeg skal høre, om der er nogen, der har kendskab til gode programmer  til organisering af den samlede arbejdsproces med  billeder

Der er i dag mange forskellige programmer til redigering af billeder, så det kan være, at nogen har gode idéer og eller erfaringer, som kan forenkle en arbejdsgang indeholdende mapper med originalfiler, tilpassede filer, Lightroom´s kataloger og Capture One, således at der bliver en klar arbejdsgang  uanset hvilket sted i processen, man er med sine billeder.

Dette indlæg blev udgivet i Klubaktivitet. Bogmærk permalinket.

Et svar til Organisering af billeder i computeren

  1. Bo Seiffert skriver:

    Hej Finn
    Mine to bedste råd er at udarbejde en nedskrevet procedure for hvordan du gennegår og bearbejder dine billeder. Ikke noget fancy med hvordan man bruger Photoshop eller lign, men blot rækkefølgen. Det andet råd er at gennemtænke en organiserings metode som passer dig. Begge dele bør tænkes godt i gennem og vil sikkert være forskellige for hver enkelt fotograf.
    Jeg bruger selv ACDSee Pro 3 (er ved at overveje skift til Lightroom)
    Begge programmer er gode DAM’er. D.v.s. billed organiserings databaser, med egne kategorie, EXIF metadat, tid og sted, som du til sammen kan bruge til nemt at finde netop de billeder du leder efter.
    De er begge habile RAW editore og al anden editering laver jeg i Photoshop.
    Jeg organisere mine billeder på 2 måder. På harddisken bliver de lagt i folder med År og under folder med dato. Datoen er den dato jeg har hentet billederne fra memory kortet. Nogle ville hellere bruge den dato billedet blev taget, men det bliver for mange foldere til mit temperament. Jeg bruger ikke andre foldere, heller ikke til nye versioner, print eksemplarer etc. men gemme det hele i ovennævnte folder.
    I ACDSee / Lightroom tilføjer jeg en række kategorier efter Why, Where, Who, What opdelingen.
    D.v.s. Hvorfor har jeg taget billedet (familie, opgave, fest, ferie etc.); Hvor har jeg taget billedet (enten med GPS koordinater eller en kategori for byen, landet eller lign); Hvem der er i billedet (d.v.s. personer der er vigtige for billedet (og for mig)); Hvad det er der er i billedet (Bjerge, dyr, biler, arkitektur etc. etc) og til sidst bruger jeg også en “type” på visse standard setups, f.eks. Landscape, cityscape, macro, portræt etc.
    Det lyder af meget, men når man har vænnet sig til det er det hurtigt overstået. Det der er så cool ved det er at jeg hurtigt kan finde billederne fra “den der ferie i sydfrankrig, med den der fantastiske bjerg udsigt, for et par år siden”
    Jeg gemmer også det originale fil navn i EXIF for spledes vil alle nye versioner have et “stempel” med den originale fil.

    Mit nedskrevne workflow ser således ud (og det sidder faktisk ved siden af min monitor):

    Post processing workflow
    Import nye billeder til ACDSee med std angivelse af IPTC og Categories etc
    Sorter og slet dårlige
    Hent GPS track fra Ventus med GPS Photo Tagger og export spor som en temp .gpx fil
    Med Geosetter synkroniser billeder med GPS data filer
    Hvis nogle billeder derefter mangler GPS koordinater, så alloker med højre klik på kort
    Alloker bynavne med ”Billeder – Ret data..”

    ACDSee

    CTRL+M Set Original filename
    CTRL+M Db notes to EXIF (Kun for JPEG)
    Set kategorier
    Evt. individuel Raw processing
    Search raw ISO > 200 Raw processing to TIFF
    Remove Show from raw
    Set Show on TIFF
    Set Version on TIFF
    Search jpg ISP > 200 Convert format to TIFF
    Remove Show from jpg
    Set Show on TIFF
    Set Version on TIFF
    Rename TIFF to xxx_Neat (_Neat)
    Drop TIFF xxx.Neat on åbnet NeatImage
    Convert TIFF to JPEG
    Slet TIFF filer
    Search raw ISO <= 200 Raw processing to JPEG
    Remove Show from raw
    Set Show on jpg
    Set Version on jpg
    CTRL+M JPEG Db notes to EXIF

    Jeg håber at ovenstående kan give dig et par ideer som du selv kan bruge.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *