Vi får besøg af Henrik Brøndsted

Skrevet af Henning Gustafsson

Denne tirsdag aften havde vi besøg af Henrik Brøndsted til et meget givtigt og inspirerende foredrag. Henrik Brøndsted er professionel fotograf med speciale i portrætfotografering. Han fortalte rent historisk om hvordan han var havnet i fotografiet og sit afsæt fra især ældre franske og tyske film og kunst generelt, samt hans måske filmiske tilgang til fotografering.

Henrik fortalte om sin forkærlighed til sit Leica med analogfilm især sort/hvid men han bruger også digitalt Canon. Henrik præsenterede mange af sine portrætfotografier, hvor mange af personerne er kendt fra DR, fortalte om hvordan han gerne taler med personerne for at lære dem at kende og kunne lave det bedste og ærligste portræt af dem.

Foredraget blev krydret med anekdoter fra en lang karriere + Henrik viste eksempler på sine nyeste billeder som er mere eksperimenterende og i flere lag, men fælles for al hans fotografering er det vigtigt for ham at gengive en stemning eller poesien i et billede.

Derudover blev der fordelt billeder fra Ølstykkemappen til medlemmer for hjemmevurdering og præsentation i klubben d. 2 april og igen 9 april hvor medlemmerne fra Ølstykke Fotoklub kommer og bliver kloge på vores input.

Alf gav også et kort referat fra Region Nord papirbedømmelsen i torsdags. Her var 3 Herlev fotografer i top 40, Alf og Søren, og så højest placeret Tage som nr. 20.