Gæst i klubben – Rafael Borges

Der var stort fremmøde til denne klubaften hvor vi tog på en imponerende tour de force i gæsten Rafael Borges billedunivers. Rafael har fotograferet i mere end 35 år fra han var 19. Allerede fra den tidlige start eksperimenterede han når han lavede billeder, også ufrivilligt da han i starten ikke havde råd til fremkaldervæske og derfor genbrugte andre fotograferes spilddunk der ofte var en blanding af film- og papir fremkalder som gav spændende men uforudsigelige resultater.

Vi så en imponerende række billeder, helt fra de tidlige dage med nogle meget grov kornet sort/ hvid billeder der alligevel havde stor detaljeringsgrad, til langtids eksponerede billeder og fantastiske sammensatte billeder, gerne kombineret med tegning eller andet han havde lavet og scannet for efterfølgende at lægge ind som lag i billedet.

Rafael fotograferer gerne med sin mobil (Iphone 8) også på stativ og bruger en app til langtidseksponeringer som vi så flotte eksempler på. Rafael laver billeder efter humør og sindstilstand og han viste en fantastisk samling af sammensatte billeder fra den fine følsomme ende af skalaen til den hårde og mørke ende.

Billederne var ikke nødvendigvis fotografier i klassisk forstand men billedkunst, også helt over i det surrealistiske, med udgangspunkt i fotografier han selv har taget.

Han havde sine favorit tekstur billeder han brugte men havde flere tusinde billeder i arkivet til tekstur. Han sletter ikke billeder, nogen gange kan han bruge noget fra et rigtig dårligt billede til noget spændende i et sammensat billede.

Senest er Rafael begyndt at arbejde med opklæbningen på rammer og behandler billederne med epoxy eller bivoks,

Rafael fortalte, demonstrerede og svarede velvilligt på alle spørgsmål og det var en dybt imponerende og meget inspirerede aften.

Husk at læse detaljer i programmet om næste tirsdags udflugt.