Farverige profiler

Sørens farveforestilling. I aften fortalte Søren os næsten alt om farver, farverum, farvestyring og den slags. Farvestyring er nøglen til, at du får lige præcis de farver og den farvestemning frem både på skærmen og på dit print, som du ønsker. Farvestyring betyder, at du styrer de farver, du ser på skærmen, ved at kalibrere skærmen – fx. med klubbens farvekalibrator. Bagefter kalibrerer du din printer enten ved at bruge klubbens farvekalibrator (Color Munki), som kræver at du ofrer to ark papir (pr. type, som du vil kalibrere), og så får du en farveprofil – ICC-profil, som er karakteristisk for netop din printer og den pågældende papirtype. Alternativt kan du bruge papirfabrikantens ICC profil, hvis der findes sådan en for netop din printer. Det er næsten lige så godt.
Farveprofilerne er en slags ordbøger, som oversætter farverne ude i virkeligheden til nogle tal i computeren, som passer til henholdsvis skærmen og printeren / papirtypen. Når du kender farveprofilerne, kan du bruge en snedighed i både Photoshop og Lightroom, som hedder “soft proof”. Det betyder, at computeren kan efterligne, hvordan printeren vil lave dit print på det papir, du har valgt. Hvis du fx vil lave et billede på mat papir, vil “soft proof’et” blive kontrastløst og uden smæk i farverne – og så kan du vælge at rette op på det, så dit ‘proof’ kommer til at ligne det, du gerne vil have frem. Så er det smart at gemme det tilpassede billede med et nyt navn, som indeholder papirtypen, så du senere kan vælge den rigtige fil, når du skal printe.
Søren kom også ind på, at printeren / papiret nogen gange ikke kan printe de farver, vi ønsker – de er uden for ‘gamut’. Det viser “soft proof” ved at markere de områder, hvor farven ikke kan gengives. Så kan man vælge at formindske saturering (farvemætning) af de pågældende kulører og/eller lysne eller mørkne dem lidt. Måske skal man ændre så meget på farverne, at billedet bliver grimt, og så må man måske vælge noget andet papir med større gamut – fx et blankt papir.