Ulrik underholdt om analoge storformat kameraer

Vi havde en spænde klubaften i går, hvor Ulrik fra Ishøj fotoklub fortalte om livet som analog fotograf. Her snakker vi ikke bare om almindelige 24×36 kameraer, men storformatkameraer, med negativ-format på 6×8 tommer! Så stor negativer kræver et helt specielt udstyr, som Ulrik gennemgik. Storformatkameraet gav mange muligheder for korrektioner, som at ligge skarphed i forskellige plan, oprette styrtende linjer og softne motiver. Sidstnævnte krævede special-objektiv.

Ulrik viste flere af sine billede, som var af meget høj kvalitet mht. både  korn og skarphed. En af hans vigtigste pointer var, at alle de tekniske genvordighed ved at tage billeder med et analog storformat kamera gjorde, at han tænkte sig meget mere om, inden han tog et billede. Helt den modsatte kultur ift. os digitale fotografer, som bare knipser løs og hvor det gode billede måske some tid er mere held end forstand.