Med Freddie rundt i verden

I aften havde vi besøg af legenden Freddie Hansen fra Næstved fotoklub. Freddie er formand i fotoklubben og har været det i 40 år og han har en stor del af æren for, at Næstved fotoklub gøre sig godt i mange fotokonkurrencer. Han har været initiativtager til at klubben afholder rigtig mange årlige konkurrencer og klubben har gennem 26 år afholdt den internationale konkurrence (salon) ‘The golden’. Det ses tydelig i SDF’s ‘Den nationale’, hvor Næstved fotoklub klare sig rigtig godt. Fx har de sidste 2 år opnået en 3-plads i klubkonkurrencen. Meget flot i betragtning af, at de kun er lidt flere medlemmer end vi er i HFK.

Freddie elsker at rejse med sit kamera, gerne med klubben til forskellige europæiske lande. Privat har Freddie også været afsted mange gange, og besøgt mange kontinenter – lige fra USA og Cuba til Nepal og Australien. Freddies kamera står altid på ‘Automatik’, så han kan koncentrer sig om motivet. På samme vis, laver han kun en let billedbehandling (kontrast, skarphed etc.). Dvs. billedet skal tages rigtigt.

Freddie tog os ved hånden på en papir billedtur ude i den store verden. Motiverne var mange og vidnede om en alsidig interesse, men altid formidlet i enkelte billeder. Dvs. der var kun et motiv og en historie i hvert billede. Der var både sort-hvide og farvebillederne, som var omgivet af en sort, grå eller hvid ramme, afhængig af hvad der klædte billedet bedst. Det var meget flotte billeder, som vidnede om en stor spændvidde og masser af kreativitet. Fx var der en del billeder, som var taget oppe fra. Det gav en spændende anskuer vinkel og skyggerne fik ekstra meget betydning.

Alt i alt en meget fin aften.