Vi blinkede til stjernerne

I aften så vi stjerner og måner uden at slå hovedet. Ole Berg Nielsen fra København Astronomiske Forening (KAF) indførte os i astrofotograferingens forunderlige verden. Vi fik først en grundig indføring i teknik og udstyr, inden vi så nogle fantastiske billeder.

Ole har bygget sit stjerneobservatorium i baghaven i Dragør, hvorfra han har taget mange af sine billeder. Blandt meget, hørte vi om ledestjerner, som blev brugt til fokusering, ”lucky picture”, som er en billede-udvælgelsesmetode og sensornedkøling, for at undgå elektrisk støj.

Ole startede med at vise månen og Mars, inden vi så stjernebilleder som syvstjernen, mælkeveje, kometer og galakser. Vi lærte at supernovaer er stjerne, som er eksploderet. Vi lærte også, at emissionståger er grundstoffer er belyst af stjerner. Disse stjernetåger gav nogle flotte formationer, som fx Pelikantågen og Oriontågen. Oriontågen er en del af svært i stjernebilledet Orion.

Vil man selv i gang, med sit almindelige kamera og tele kræver en tracker, til at følge stjernebevægelse. Dernæst gælder det om at undgå lysforurening. Der er især mørke steder på Sydvestsjælland, Lolland og Falster, samt en del steder i Jylland. De mest spændende ting på stjernehimlen forgår på den sydlige halvdel af himmelhvælvet. Der mobil app’s og computerprogrammer, som kan angive hvornår man kan se hvad.

Vil du gerne se nærmer på stjerner, så har Brorfelde stjerneobservatoriets åbent hus – Stjerneaftner – en gang i mellem. Du kan også blive medlemmer af KAF og få masser af foredrag om astrologi eller låne “rigtig” udstyr til selv at tage astro-billeder. Her kan du besøge Ole Berg Nielsen hjemmeside:   dao-astro.dk.

Alt i alt viste Ole nogle imponerende billeder af en forunderlig verden mange tusind lysår væk. Billederne vækkede behørig beundring og måske får KAF nogle nye medlemmer….