Ove Lyngsis billeder

Denne zoomaften havde vi besøg af Ove Lyngsi fra KFAK. Efter lidt tekniske vanskeligheder lettede Ove med et spændende billedforedrag. Ove, som nu er formand for KFAK, har været medlem siden 1976. Her i corona-tiden bruger KFAK også zoom og de har faktisk haft en nettotilgang af medlemmer under restriktions-tiden.

Ove besøgte Skotland i 2018 og 2019.  Det foregik i bil til Amsterdam og herfra med færge til Newcastle. Det havde den fordel, at man havde eget transportmiddel med masser af stuveplads. I alt blev der kørt 5000 km, hvor de meget fotogene vestlige bjerge blev besøgt. Det er godt at komme forbi Skotland  i juli og august, hvor lyngen blomstre.

Vi besøgte en del broer, inklusiv den ældste og ’bridge to no-were’. Der var masser af bjerge, ensomme huse, slotte og flotte naturscenerier. Vi besøgte fyrtårne, badestrande, mange skibsvrag og vand-klippe-scenerier med masser regn, blæst og tåge. Vi så også får, får-hyrdehunde og får-hyrder i det grønne bjerglandskab.

Vejeret var både blæsende og regnfuld og det kunne give udfordringer, med at holde objektiver fri for vanddråber. Til genglæd var mange af billederne var fyld med smukke regnvejrs-gråtoner. Nogle gange brød solen heldigvis også igennem og gav nogle fantastiske dramatiske solnedgangs-scenerier.

Herudover viste Ove nogle af sine øvrige billeder, bl.a. fra hans sommerhus i Karrebæksminde, hvor han finder masser af motiver. Han viste også nogle af sine serier, koncerter og Lanzarote billeder, samt langtidseksponeringer, med både bytrafik, udglattede bølger og natbilleder.

Ove fortalte om KFAK’s søndagsklub, hvor alle deltagere skal aflever et billede per ugen, senest søndag aften. En god måde at øve sig på at tage gode billeder. Fire gange om året mødes gruppen så, for at giver hinandens billeder kritik.

En fin aften med gode anekdoter og flotte billeder.