Sommer-afslutning med Diane Arbus

Den 21. juni holdt klubben sommerafslutning på Louisiana, hvor vi skulle se en udstilling af fotografen Diane Arbus. Vi var 7 fra klubben deroppe, og efter at have delt diverse rabatordninger og fribilletter, slap vi ind for en meget billig mønt.

Fotografierne var lidt streetagtige – ikke noget med at pynte på virkeligheden: Hvis der lå et stykke papir på vejen, blev det liggende, og der var jævnligt fotoklub kommentarer som ”at benene var skåret over”, ”der sad en mærkelig lysplet”, og ”en person var halveret”. Det til trods var det en meget fascinerende udstilling. Diane Arbus var en amerikansk fotograf som oprindelig var stylist for sin mand der var modefotograf, men senere blev hun selvstændig fotograf. Hun fotograferede blandt andet meget på institutioner, i garderoben hos dragqueens, når de ikke var i udstyret og gik heller ikke af vejen for at fotografere opskåret lig, og glas med tvillingbabyfoster med 3 hoveder. Meget spændende billeder, de fleste taget i 1960’erne, og fotografen har udtalt noget i retning af, at hvis hun ikke havde taget billederne ville ingen vide at disse ting eksisterede. Hvis man ikke når at se udstillingen (varer til 31.7.) så er der også en artikel med billedeksempler i SDF Blad nr. 2 fra juni 2022. (Det er dér de vedhæftede fotos er fra, da man ikke må fotografere på udstillingen). Vi sluttede af i cafeen med kaffe, kage, øl eller hvad man nu havde lyst til og ønskede hinanden god sommer.

Tak til Susanne for tekster, god sommer og på gensyn.