Vi mødtes kl. 19.00 på Vallensbæk Havn, vi delte os i et par grupper, jeg tror den ene gruppe gik rundt på havnen og den anden gik ud ved bade stedet samt lidt ud af stranden og vi mødtes til øl eller kaffe på restaurant Krappen, hvor vi fik ønsket hinanden god sommer.
Tage begyndte med at tale om de forskelle internationale konkurrencer, nogle gange er det en enkelt klub der afholder dem andre gange er det flere klubber som slår sig sammen, og holder dem. Her sender man billederne et sted hen og klubberne sørger selv for at sende dem videre til dem som skal bedømme dem.
Tage fortalte om sammenslutningerne FIAP som er hører til her i Europa og PSA som er amerikansk.
Herefter viste Tage de billeder som var antaget et eller flere steder i den store verden og viste til sidst de billeder som havde opnået forskellige udmærkelser som diplom, bånd eller bronze sølv gulv medalje, samt de forskellige nåle man kunne opnå ved tilstrækkeligt med point.
Aftenen begyndte med uddeling af 2 store glas, da Susanne ikke var der til generalforsamlingen, fik hun denne aften overbragt 2 glas, et for årets billede papir og årets billede digital, flot gået med at tage begge glas et stort tillykke herfra.
Herefter gik Niclas på scenen og fortalte om makro fotografi, Niclas havde lavet et kæmpe forarbejde i hans præsentation, som han præsenterede, både om de forskellige fotolinser, programmer f.eks. Helicon til brug for fotostacking og viste en masse flotte fantastiske macrobilleder af bl.a. insekter svampe mm.
En stor tak til Niclad for en god og spændende aften.
I forbindelse med fødselsdag i Herlev Bymidte, havde vi lavet en flot fotoudstilling som blev indviet med en reception, med vin og vand, samt en tale af formand Uwe til alle de fremmødte.
Udstillingen vil hænge der i flere måneder, så der er chance for at en masse mennesker kan få set vores flotte billeder.
Der blev arbejdet hård igennem med opsætningen af vores nye fotoudstilling i Herlev Bymidte, kom til fernisering fredag den 1. maj kl. 15.00, alle er velkomne.
I aften blev årets fotograf og årets billede præsenteret.
Først blev årets fotograf præsenteret. Niels M. Nielsen vandt titlen som årets fotograf i papir billeder. Peter Kellberg vandt titlen som årets fotograf i digitale billeder.
Derefter tog vi fat på årets billede. Ved årets billede har 3 dommere uafhængigt af hinanden vurderet de indsendte billeder. Ved dette års bedømmelse havde tre dommere fra Halsnæs Fotoklub vurderet billederne.
Det var meget interessant at se hvor dommerne var enige/uenige.
Billederne der vandt i papir- og digitalkonkurrencen var begge fra Susanne Sørensen.
Aftenens gæst var Rene, som tidligere har været medlem af Herlev Fotoklub og stadigvæk er passivt medlem og som nu er medlem af Downstairs.
Rene startede med at præsentere sig selv og gik derefter over at fortælle om hans billeder og viste mange flotte eksempler.
Efter pausen fortalte han om udstillinger og gav en masse fif om hvad man kan gøre, Rene havde lavet en god power Point over sit foredrag som på et tidspunkt kan findes her på hjemmesiden.
I aften skulle hvert enkelt komme med sin egen bedømmelse af de uploadede digitale billeder.
Vi skulle udvælge dem som vi syntes er de 3 bedste billeder og give en forklaring hvorfor.
Jes samlede alle deltagernes bedømmelse i et regneark og kunne derefter hurtigt komme med det samlede resultat, bedste billede blev ”Ryttere” af Niels, nr. 2 ”Sort Sol” af Allan nr. 3 blev ”Mosen” af Kirsten.
En god aften med mange kommentarer til billederne.
Så kom dagen hvor slaget skulle stå imellem Herlev Fotoklub og Frederikssunds Fotoklub. Kampen har vi haft igennem mange år og jeg tror at Herlev Fotoklub har vundet de fleste dueller, men i de senere år har Frederikssunds Fotoklub vundet. Trods vores gode forberedelser og Henning Gustafsson som dommer, vandt Frederikssunds Fotoklub knebent denne gang, med 11-10.
Vi ser frem til revanche til næste år i Frederikssund.
AI (kunstig intelligens) er kommet for at blive. Peter og Karsten gennemgik forskellige måder at ChatGBT kan bruges i forbindelse med billeder, både ved at fjerne og indsætte noget elementer, samt kommentere et billede og give forslag til forbedringer, samt give en kommentar til billeder. Det virker ret imponerende.