Den Nationale 2022

Den Nationale afvikles en gang årligt og vises som udstilling i forbindelse med landsmødet.
Medlemskategorierne “SDF Fuld” og “SDF Ekstra” kan deltage i Den Nationale.“SDF intro”, “SDF Basis” og medlemmer der er i kontingent restance kan ikke deltage.
Indkaldelse og bedømmelse af Den Nationale 2022, varetages af Aalborg fotoklub
Entryform
Registrering og entryform forgår via hjemmesiden www.sdfkonkurrence.dk.
Lyd/billedserier tilmeldes via sdf.dk senest en måned før landsmødet.
Det helt frie billede tilmeldes og indleveres på landsmødet.
Kalender:Upload og registrering starter: 15. marts 2022Deadline for upload: 1. maj 2022Bedømmelse: 11. juni 2022Offentliggørelse af resultat: 1. juli 2022
Jury:Jury 1: Monochrome papir og Serier papirHerdis Halvas-Nielsen, FlensborgKim Kristensen, VejleNicolai Godvin, Midtfyn
Jury 2: Farve papir og eksperimentalt papirBjarne Hyldgaard, AalborgUna Streit Larsen, Brøndby strandThomas Christensen, Aarhus
Jury 3: monochrome digital, landskab digital og farve digitalJennifer Willis, Catchlight CC, BelfastLaurie Campbell, Catchlight CC, BelfastRoss McKelvey, Catchlight CC, Belfast
Gebyrer
Gebyret indbetales via et link på tilmeldingenGebyret for Lyd/billede betales via SDF’s e-shop, link kommer senere i et specielt opslag.Gebyr for det frie billede betales på landsmødet.
Antal
Hver autor må deltage i alle kategorierne med følgende antal:Op til 4 billeder i hver af de nedenstående kategorier:
Monokrom papirFarve papirMonokrom digitalFarve digital
Ekstra kategorier
I de to ekstra kategorier kan du indsende 4 billeder i hver kategori.I de ekstra kategorier kan du indsende både monokrom og farve eller et mix af disse.
I 2022 anvendes følgende ekstra kategorier:Eksperimental papirLandskab digital
Serier
Op til 2 serier á 3-6 billeder.
“Det helt frie billede”
Author kan samlet indlevere højst 4 værker
Lyd/billede
Author kan samlet indsende højst 4 værker
Størrelse af papirbillederPapirbilleder skal monteres på let støttekarton eller i passepartout med ydermål på minimum 25 x 35 og maksimum 30 x 40 cm. Kvadratisk format 30 x 30 cm er også tilladt.Den maksimale tykkelse må ikke overstige 3 mm.Uopklæbede billeder og billeder, der afviger fra angivne størrelser, vil ikke deltage i bedømmelsen.
MærkningHvert billede skal have en unik titel for identificering af billedet. Titlen må ikke indeholde filtype, kameraoptagelsesnavne eller fotografens navn. Titler som ”ingen titel”, ”no-name” eller lignende må ikke anvendes.Alle papirbilleder skal forsynes med en label generet via uploadprogrammet samt tydelig markering af op med en pil i øverste venstre hjørne på bagsiden.Billedtitel, klubnavn og autors navn eller adresse må ikke fremgå af billedets forside.Desuden skal der uploades en digital fil af alle billederne.
ForsendelsePapirbilleder sendes tilPapirbilleder sendes med GLS til:GLS pakkeshop Q8 Scheelsmindevej, 9200 Aalborg
Modtager:Finn ElmgaardAgertoften 409200 Aalborg SVMobilnr: 22923893Mail: Nationale2022@aalborgfotoklub.dkBillederne skal være fremme senest 6. maj
DiskvalificeringBilleder, der ikke er mærket på angivne måde, vil blive diskvalificeret.Gebyret for diskvalificerede billeder vil ikke blive tilbagebetalt.SDF’s bestyrelse kan til enhver tid diskvalificere billeder der ikke lever op til de stillede krav.
Tilbageholdelse og returnering af billederAlle antagne billeder indgår i SDFs Nationale udstilling det pågældende år. SDF beholder billederne i et år, således at billederne er til udlån og medlemmer og klubber har lejlighed til at se og udstille billederne.Alle antagne papirbilleder returneres i forbindelse med det efterfølgende års landsmøde. Alle antagne billeder gemmes digitalt. Disse bevares for eftertiden og vil kunne ses og downloades fra SDF´s hjemmeside. Alle ikke antagne papir billeder kan afhentes under landsmødet. De billeder, der ikke afhentes, eftersendes til deltagerne og bliver pålagt en portoafgift i henhold til gældende takster.Værker i kategorien “Det helt frie billede” skal afhentes af autor, senest ved landsmødets afslutning.Værker i kategorien Lyd/billede returneres ikke.
BegrænsningerBillederne må ikke tidligere have været antaget eller præmierede med medaljer eller diplomer på Den Nationale. Billeder må ikke samtidig deltage i flere kategorier, ej heller farvebilleder konverteret til monokrom.
Definitioner og regler for Den Nationale 2022Reglerne for deltagelse på Den Nationale er beskrevet på SDF.dk, klik her