Bidt af store analoge billeder

I går aftes havde vi besøg af fotografen Boe Yde Eriksen fra Halsnæs Fotoklub. Bo er ikke som fotografer er flest, nu om dage. Han startede i sin ungdom, med at analogfotografer og det er han fortsat med lige siden. I de sidste mange år, er det mest foregået med et 6×6 Hasselblad kamera.

Bo tage både sort/hvid og farvebillede, hvor han scanner negativer ind og laver til positiver med Fotoshops raw-converter. Han får printet 50x50cm billeder ude i byen, som han så sætter i hvid passepartout og ramme.

Meget af billedbehandlingen og tilsætning af de kunstneriske islæt sker i forbindelse med optagelsen, mens den øvrige proces er mere teknisk. Det passer Bo fint og der er med kameraet, han virkelig slapper af.

Bo fotografere gerne elementer af natur og bymiljø, hvor der er spor af mennesker. Ofte er det tema projekter, som kan munde ud i serier. Han deltager ikke i konkurrencer, men få i stedet antaget sine billeder på udstillinger. Han sælger også sine billede, som unikke værker – dvs. kun et billede.

Vi så ca. 50 af hans papirbilleder og en del af de billeder, som han endnu ikke havde printet. Meget flotte billeder. Billederne vidnede om en stor kreativitet og Bo er da også med i den kreative gruppe i Halsnæs fotoklub.