Virtuelt besøg i klubben af Leif Alveen Stella Polaris og Aalborg Fotoklub 9. maj 2023

Tekst: Susanne B. Sørensen

I aften skulle vi se nogle af Leif Alveens mange billeder. Og sikke billeder vi fik vist. Det er ikke for ingen ting, at Leif har vundet masser af fototitler – der er snart ikke den flotte titel han ikke har fået – vi fik set en masse fantastiske billeder, både fra starten af Leifs fotokarriere, lokale fotos, fotos på udebane (inkl. København), rygende vulkaner, musik og Leifs egne favoritter.

Undervejs fik vi også fif til, hvordan og hvor billederne var taget bl.a. Musikkens Hus i Aalborg, som gemmer på mange finurlige kroge. Arkitekturbilleder må gerne være i sort/hvid, da det giver et bedre fokus på strukturen, sagde Leif.

Mange af Leifs rejsebilleder har udgangspunkt i et konkurrencebillede (vulkan på Hawai i udbrud) som fik en medalje i en konkurrence i Kina. Året efter spurgte kineserne om Leif ville være dommer, så han fik en 15 dages rejse til Kina og Mongoliet for en overkommelig pris og med attraktive fotomuligheder. Ud over de mange flotte billeder, bl.a. fra Den Kinesiske Mur en morgen med sne og uden turister, havde turen den sidegevinst, at der var mange fotografer med som dommere, ca. 200 hvoraf de 50 var internationale. Mange af de fotografer har Leif siden har haft kontakt med, og det har kastet andre ture og flotte fotos af sig.

Leif har også præsteret at miste en drone til en vulkan – men den sendte dog billeder til mobilen, inden den landede for altid pga. lavt batteriniveau.

Blandt Leifs favoritmotiver er middelaldercenter, fyrværkeri, musik og naturligvis vulkaner i udbrud.

Stor tak til Leif for et dejligt billedforedrag med masser af inspiration, vi hver især kan arbejde videre med.

P.S. Vi havde i forvejen øvet os grundigt på teams-teknikken, og det klappede heldigvis med både lyd og billeder begge veje.