Stjernetræf i Skjern

SDF har i år valgt at præsenter ‘Den nationale’ konkurrence i Skjern i samarbejde med ‘Fotogruppen Midtvest’ sidste weekend (8.-9. 0ktober 2022). Den nationale, er den konkurrence, hvor alle SDF medlemmer og klubber konkurrer i en række kategorier.

I år deltog Susanne, Tage, Niels og Alf som repræsentanter fra HFK. Der er en noget minder flok, en der plejer at deltage fra klubben. Det var desværre kendetegnende for Stjernetræffet, at det ikke var nær så mange deltager, som der plejer.

Herlev fotoklub klarede sig pænt, med en klubplacering som nr. 9 pba. 105 point og et dommer diplom til Preben Madsen. I årbogen 2022 var Herlevs fotografer flot repræsenteret af Alf, Uwe, Lisbeth, Niclas, Preben Jul, Tage, Susanne.

Som sædvanlig var Downstairs suverænt de bedste, mens Næstved og AFA fik en hhv. 2. og 3. plads. Højdespringeren var Fotoklubben Negativ fra Roskilde, som fik en 4. plads. Det skyldes især Jens Jakobsson, som også vandt den individuelle konkurrence. De samlede resultater findes her.

Der var en række foredrag på stjernetræffet. Her er der nogle korte resumeer fra Lørdagens program:

Vadehavsfotograf Lars Rode gav et visuelt fantastisk flot fordrage med masser af billeder fra vadehavet.  Larses oplevelse er, at natur er terapi.

Han gav gode råd, som: Kom lang ned, brug ledelinjer,  fokus-stack, brug panorama, komponer dybde med ledelinjer i  billedobjekter, lys/mørke eller farver.

Lars bruger sjældent det gyldne snit, men arbejder meget med symmetri. Han planlagde nøje sine ture, ud fra sol og måne-tilstedeværelse. Han bruger mobil app ’Photopiles’ til dette formål.

Dane Grace og droner

Vi hørte et fantastisk eventyr om 12 årige Dane Grace, som så YouTube video om drone og så byggede en selv. Han blev så dygtig til at drone flyve at han vandt VM 4 år senere. I dag lever han af at tage fantastisk billeder og videoer til fx National geografi,  BBC, F1, Samsung, Audi. Vi så nogle af hans droner, fra 250 gram til 6-8 kg modeller.

Fotojounalisme med fotografen Mads Nissen

Mads Nisse arbejder til daglig som fotograf for Politikken. Han statede sin fortælling, med at vise en reportage om Corona fra Brasilien.  Det var meget berørende billeder af fattige skæbner. Nærmest surrealistisk og hjerteskærende scenerier af en epidemi vor der tilsammen døde 600000 mennesker.

Mads vil gerne fotograferer empatisk og kærlighed. Det lykkedes med årets wold press photo (wpp) billede af nøgenbillede af russisk bøssepar, men også i Sydamerika, hvor mennesker krammer hinanden på hver side af plastik under Corona (vandt wpp i 2021).

Viste en gribende serie fra krigen i Ukraine i 2022, med alle dens umenneskelige ansigter. Nok en gribende serie fra Amazonas,  som skildre udfordringer med illegale guldminer, udvikling som smadre lokal kultur,  varme, druk, eksotisk jungle. Til sidst så vi en uhyggelig serie om 3000 afghanske narkomaner der blev holdt interneret af Taliban til kold tyrker.

Mads sluttede af med rådet – tag billeder af det du brænder for.

Søndagens program:

Først Lydbilled

Vi så 7 lysbilled-optagelser: 3 antagne, 1 fælles dommerdiplom (godt klaret med kun én dommer 😊), bronze, sølv og guldmedalje.

Thomas Petersen fra Downstairs var dommer – men dog ikke til stede, han havde sendt sine kommentarer skriftligt.

• Vikingeportrætter
  • Hat og briller – musikalsk med fine overgange
  • Rigtige venner, med musik med samme titel
  • Hundevæddeløb
  • En lydbilled-produktion med et farverigt optog og musik fra West side story
  • Pride til musikken YMCA
  • Pippi Langstrømpe, moderne genskrivning af Pippi Langstrømpe.

Vi savnede Jørgens bidrag. A pro pos Jørgens bidrag var der ikke noget ”helt frit billede” i år.

Dernæst Folkets billede

Det var et nyt indslag i landsmødesammenhæng. En åben konkurrence også for folk uden for SDF (med den ”lumske” bagtanke, at man så kan kontakte bidragsyderne bagefter og måske få nogle nye medlemmer)

Man kunne hver indsende 4 billeder. Der var indkommet ca. 250 stk. Dommeren, Peter Birk udvalgte de 20 ”bedste”. Han valgte en kunstnerisk tilgang i stedet for en teknisk, kompositorisk og regelret (men kunne dog ikke helt undgå at komme ind på forskellige regler under bedømmelsen)

Der var mange fine kommentarer fra dommeren. Han havde bl.a. en teori om at dommeren vælger billedet ud fra følelser og finder på passende argumenter senere.

Publikum var glade for dette nye SDF-initiativ, hvor vi fik mere end blot synet af billederne og disses placering. Især fordi dommeren var god til at sætte ord på sin oplevelse af billederne og dermed videreformidle sit indtryk.

Herlev Fotoklub kom i top-10 med et billede fra Tage. (2 mænd fra Helligpeder)

De tre vindere var potentielle medlemmer af SDF, og desværre ikke til stede ved præmieoverrækkelse.

Bagefter fik vi lov at se alle billederne på en tv-skærm.  Navnene på vinderne vil senere blive offentliggjort af SDF.

Sidste officielle indslag var Ole Christiansen med portrætfotografering

Vi fik vist eksempler på ”alternativ” lyslægning. Det var ofte portrætter med silhuet virkning (en lys og en helt mørk del). Han fotograferer helst i sort/hvis og har fotograferet mange kendte mennesker.

Vi (fra Herlev) summede lidt bagefter over, at hans billeder fungerer godt til pladecover eller andre situationer, hvor man skal skabe opmærksomhed/ flashes. Det er ikke portrætter som vi laver dem i klubben. Men fint til inspiration.

Niels, Tage og Susanne og Alf anbefaler deltagelse næste år.